HVORDAN UNNGÅ VELT NÅR MAN SYKLER I KJEDE
Noe av det viktigste er at man har trent mye på å sykle i kjede sammen, både på trening og i ritt.
Man må kunne stole 100% på at personen foran ikke gjør uventede bevegelser eller bremsing. Hvis man ikke stoler på den foran så legger man seg ikke så nærme man burde ha gjort og da mister man mye av fordelen med å sykle i kjede.
Deretter er det flere ting man må passe på, fyll gjerne inn hvis jeg har glemt noe:
– Aldri stopp å tråkke nå…r du reiser deg, reis deg alltid med det beinet som har pedalarmen pekende fremover slik at man beholder farten.
– Ved strikk-effekt i kjeden skal man heller skli opp på siden har syklisten foran i stedet for å bremse brått hvis en av rekkene mister farten.
– Første mann har alltid ansvar for å styre kursen forbi hindringer i veien, de bak må stole på at dette blir gjort.
– Hvis man plutselig får et hull eller hindring foran seg må man forsøke å hoppe over eller kjøre rundt uten å skjære brått ut til en av sidene. I verste fall må man ta en punktering i stedet for at de bak skal krasje i dag.
– Ligg alltid på høyre side av førstemann i kjeden så lenge høyresiden er fartsrekken, da slipper man at personen foran kjører i framhjulet ditt hvis han/hun legger seg over for tidlig.
– Hold alltid riktig kurve i svingene slik at avstanden mellom rekkene blir smal og at ikke innerste rekken kommer ut av veien, eller ytterste over i motgående kjørefelt.
– Lås kjeden igjennom rundkjøringer og ned bratte bakker for mer sikkerhet.
– Tett ALDRI en luke i den andre rekken.
– Si alltid navnet til personen foran deg når det er din tur til å bytte rekke, Rop høyt hvis det går fort nedover.
– Ha ALLTID navn BAK på hjelmen
– I ritt passerer vi andre felt vi tar igjen på en rekke der det er oversiktlig. Samling etter passering og sjekk at alle er med før farten settes opp igjen.
– Hvis man får tekniske problemer så rop høyt og forsøk å komme ut av veien på høyre side.
– Når man er foran må man alltid ned i bukken og fange minst mulig vind, dette gjelder spesielt nedover da de bak må bremse som igjen kan skape farlige situasjoner
– Når man er foran må man alltid holde farten inn i småkuperte bakker slik at de bak ikke må bremse som igjen kan skape farlige situasjoner
– Vær alltid forsiktig i rundkjøringer, her er det alltid glatt, spesielt i regnvær men også når det er tørt.
– Hold alltid en halv meter avstand fra den hvite stripen til høyre i veien, da har man en sikkerhetsbuffer hvis noe skulle skje.